ur-911
De Porsche 911 is een auto waar met een US import veel voordeel te behalen is. Van een 911 uit 1964 tot een bijna nieuwe, het voordeel is groot.Hier vindt u meer info die u moet weten als u van plan bent een Porsche 911 te kopen en een US import overweegt.
De Porsche 911 staat altijd in de brochure als een 911, maar de verschillende modellen hebben wel verschillende typecodes. Deze zijn van belang om er zeker van te zijn dat er over het juiste type gepraat wordt. Verplichte kost dus:
Porsche 911 (1964–1989)
Porsche 964 (1989–1993)
Porsche 993 (1993–1998)
Porsche 996 (1998–2005)
Porsche 997 (2005–huidige model)
Porsche 911
Dit is het oorspronkelijk model 911, ook wel Ur-911 genoemt. Hiermee is het voor de Porsche 911 allemaal begonnen in 1964. Deze 911 was de vervanger voor de Porsche 356. De eerste Porsche 911 is in Februari 1965 in de VS binnen gekomen en had een prijskaartje van 6.500 USD. Dat was een 911E met Fuchs velgen.
In het begin had de 911 een 128pk (96 kW) 6 cilinder luchtgekoelde boxer motor. Deze motor had 1991 cc. De 911 was toen voorzien van 4 zitplaatsen, waarbij aangetekend moet worden dat de achterste stoelen eigenlijk te klein zijn om als zitplaats te gebruiken. Er was keuze uit een 4 of 5 handmatige versnellingsbak.
Aangezien er in de VS veel vraag was naar een 4 cilinder 911, werd in 1965 de 912 toegevoegd. Deze heeft een 1600 cc, 90pk (67kW) motor in een 911 model. Indien je voor een 912 gaat, raden we aan verder te kijken dan het lagere prijskaartje in vergelijking met een 911. Een 912 is namelijk minder gewild en dus ook minder waard.
In 1966 introduceerde Porsche de krachtigere 911S. Deze werd geleverd met een motor die 158pk (118kW). De beroemde Fuchs velgen, met een kenmerkend 5-blad design, werden voor het eerst aangeboden. Deze velgen zijn voor een Ur-911 de velgen om te hebben en deze leveren een meerwaarde ten opzichte van modernere velgen.
De Targa werd in 1967 toegevoegd aan het programma. Deze had een stalen rolbeugel. Deze is vaak matzwart gespoten, maar dat is voor een vroege 911 niet origineel. Ook in 1967 kwam de 911T, met 108pk (81 kW). Dit was de vervanging van de 912. De oorspronkelijke 128pk uitvoering werd omgedoopt tot 911L.
In 1969 kwam de B serie. Het grote verschil met de A serie was de grotere wielbasis, welke van 2211 naar 2268 mm ging. Dit was een effectieve verandering om het nerveuze karakter van de 911 op de limiet aan te pakken. Overigens veranderde de totale lengte hierdoor niet. De achteras werd hiervoor iets verplaatst. Ook deed benzine inspuiting zijn intrede in de 911S. Verder werd er een nieuwe uitvoering toegevoegd, de 911E. ook werd een semi automatisch Sportomatic model geintroduceert. De had een automatische koppeling en een 4 versnellingsbak. Deze semi automaat bleef leverbaar tot het 1980 model.
De 2.2l 911E werd wel eens het geheime wapen van Porsche genoemd. Ondanks het lagere vermogen van de 911E (153pk (114 kW)) vergeleken met een 911S (178pk (132 kW)) was de 911E sneller in de accelleratie tot 160 km/h.
In 1972–1973 model jaren bleven dezelfde modellen, maar met een nieuwe grotere motor, een 2341 cc motor. Deze staat bekend als de "2.4 L" motor, ondanks dat het eigenlijk eerder een 2.3l is. De 911E en 911S gebruikten mechanische benzine inspuiting (MFI) in alle markten. De 911T had nog een carburateur. Vanaf Januari, 1973, zijn de US 911T's verkocht met het K-Jetronic CIS (Continuous Fuel Injection) systeem van Bosch.
De 911S kreeg een discrete spoiler onder de voorbumper om de stabiliteit bij hoge snelheid te verbeteren.Met een gewicht van slechts 1050 kg, wordt deze 911S vaak beschouwd als de "classic mainstream 911s". Model jaar 1974 had 3 belangerijke veranderingen. De motor werd vergroot naar 2687 cc waardoor er meer koppel beschikbaar kwam. Ten tweede werd in 1974 de bumpers aangepast. Dit naar aanleiding van Amerikaanse regels. Het 1974 model is daarmee bijna onveranderd 15 jaar lang geproduceert. De derde verandering is het gebruik van de K-Jetronic CIS Bosch fuel injection in 2 van de 3 modellen. De Carrera 3.0 is geintroduceert in 1976 met wat eigenlijk de 1975 Turbo's 2994 cc motor minus de turbocharger is. Ook heeft deze motor het K-Jetronic CIS en levert 200pk (147 kW). Ook in 1976 kwam, uitsluitend voor de US markt, de 912E, een 4 cilinder versie van de 911, zoals deze ook in de jaren 60 was verkocht. Slechts 2099 werden hier van verkocht.
911 Turbo (Type 930) (1975–1989)
In 1974 Porsche introduceerde de eerste turbo 911. Bij ons werd deze verkocht als 911 Turbo. In de VS echter, werd deze op de markt gebracht als Porsche 930 (930 is zijn interne type code). Vergeet dus niet ook daar op te zoeken als je een 911 turbo wilt! Dit model is te herkennen aan zijn uitgebouwde wielkasten een grote spoiler achterop. Die spoler heet ook wel een Whale tale op vroege 911 turbo's en tea-tray op de latere modellen. In het begin was deze voorzien van een 3.0l motor met 260pk (190 kW). Deze staat bekend om zijn adembenemende accelleratie, zijn uitdagende handling een een mega turbo gat. Voor het 1978 model, werd de motor vergoot naar 3.3l met 300pk (220 kW). Ook werd er een intercooler toegevoegd welke onder de achterspoiler werd gemonteerd. Alleen in 1989, het laatste jaar van de 930, werd deze geleverd met een 5 versnellingsbak. In 1990 werd de 930 opgevolgd door een 964 turbo, welke dezelfde 3.2l motor had.
911 3.2 Carrera series (1984–1989)
Nadat Porsche besloot om de 911 toch in het programma te blijven houden, naast de 928, kwam in 1984 de vervanging van de succesvolle SC modellen. De modeljaar 1984 911 3.2 Carrera was de laatste uitvoering van het oorspronkelijke 911 model. Uiteraard kwamen er nog wel wat verbeteringen, zoals nieuwe remmen, electronica en de laatste wegliggings technologien. De nieuwe 3.2l motor 207pk (154 kW) voor US versies (231pk (172 kW) voor de meeste andere markten, dus ook bij ons). Deze versie van de 911 accellereerde 0–100 km/h in 6.3 seconden (niet US versies 6.1 sec) en had een top snelheid van 242 km/h.
Er waren 3 basis modellen beschikbaar tijden de Carrera jaren, Coupe, Targa en Cabriolet.
De prijzen waren in 1984 respectievelijk $31,950 voor de coupe, $33,450 voor de targa en $36,450 voor de cabriolet. De Carrera was bijna identiek qua uiterlijk aan de SC. Slechts de voorste mistlampen zijn in het oog springend.
In 1984, heeft Porsche de M491 optie geintroduceert. Officieel was dit de Supersport uitvoering. Het is in principe de turbo look op een gewone 911. Dus met de brede wielkasten en de grote achterspoiler. Ook had deze uitvoering het stuggere turbo onderstel, de betere remmen en de turbo velgen. Betrouwbaarheid
De 911 staat te boek als een van de betrouwbaarste sportwagens. Qua motor is de 911 SC 3.0 een aanrader. Deze levert vermogen zoals dat een 911 wordt toegedicht. De 2.7 doet qua betrouwbaarheid niet zo heel veel onder voor een 3.0. Maar is toch wat voordeliger in aanschaf.
Welke 911 te kopen?
Uiteraard bepaald het budget voor een groot deel de te kopen 911. Als het budget het toe laat is de turbo natuurlijk het neusje van de zalm. Daar staat dan wel tegenover dat de 911 turbo het duurste is in aanschaf en bijkomende kosten. Ook is het rijgedrag van de turbo erg verradelijk. Met name door het grote turbo gat kan het vermogen er wel eens heftiger inkomen dan bedoeld. Menig 199 turbo is daar op gesneuveld.
Zoals bij de betrouwbaarheid al opgemerkt kan met name de 911 SC 3.0 aangeraden worden. Deze motor geld als bijzonder goed. Mocht het budget dat niet toelaten, of je komt een 2.7 naar je zin tegen, dan is dat een erg goed alternatief.
Momenteel worden de 911's tot 1980 massaal opgekocht door Duitsers, vanwege het in Duitsland belastingvriendelijk H kenteken. In Nederland ligt de grens voor het belastingvrij zijn op 25 jaar.
De keuze voor Targa of Coupe zal een persoonlijke zijn. Die ontlopen elkaar niet veel qua mogelijkheden en kosten.
De kleur is ook nog behoorlijk van belang voor de waarde van een 911. Een zwarte of donkere metallic kleur 911 is aanmerkelijk meer waard dan een andere kleur. Dus als je toevallig een minder gezochte kleur wilt, heb je geluk.
Waar op te letten?
Er moet heel erg gelet worden op de verschillende motoren uitvoeringen. Vervolgens is het belangerijk goed te letten op de staat van de 911. Deze kan er op een foto goed uit zien, maar onderhuids al behoorlijk door de roest aangetast zijn. Voor een dergelijke aanschaf raden we aan een korte vakantie te houden in de buurt van de 911 die u in principe wilt kopen. Indien dat niet mogelijk is, dan kan een aankoopkeuring uitkomst bieden. Voor een 911 raden we een Porsche aankoopkeuring bij de dealer aan.
Benodigde aanpassingen
Voor een US import zijn er wat aanpassingen nodig. Bij een Porsche 911 zijn die te overzien. De hier genoemde nodige aanpassingen zijn op basis van eerdere ervaringen, maar ze kunnen per 911 / modeljaar iets verschillen.
Zijstandlicht moet omgebouwd worden tot knipperlicht (richting)
Koplampen moeten vervangen worden door exemplaren met een E keurmerk
Tellerbladen moeten worden vervangen vanwege het ontbreken van een km/h schaal
Overige
Er moet rekening gehouden worden met enkele zaken die bij een US import anders zijn dan bij een Nederlandse 911. Zo hebben de US uitvoeringen iets minder vermogen dan een europese uitvoering. Ook heeft de US uitvoering iets andere bumpers vanwege de afwijkende veiligheidsvoorschriften. Er rijden echter ook 911's rond in de VS welke eerder uit Duitsland zijn geimporteerd. Dat zijn 911's die wel europese specificaties hebben.
RDW of via de Duitse TUV?
Voor een Porsche 911 raden we aan gewoon via de RDW te gaan. Dat is met afstand de voordeligste en snelste oplossing. Tegenwoordig kunnen auto's van voor 1998 door de dichtstbijzijnde RDW gekeurd worden voor 131 euro. Het is wel noodzakelijk om vooraf de benodigde aanpassingen te doen.
Er zijn US import bedrijven die altijd een TUV keuring aanraden, maar de reden daarvoor is dat er aan een TUV keuring verdient wordt en aan een RDW keuring niet.