log in
  1. USA Import informatie
next
prev

Nederlands kenteken verkrijgen

August 7, 2009 %COMMENTS_SHORT

Verschepen door ons laten verz…

August 7, 2009 %COMMENTS_SHORT

Wat kost een US import nou ech…

May 26, 2010 %COMMENTS_SHORT

Datablad voor tuv keuring

May 26, 2010 %COMMENTS_SHORT

Auto Info

  1. Ford Mustang

    August 21, 2011

  2. Porsche 911 (997)

    May 26, 2010

  3. Dodge Charger

    February 21, 2010

  4. Porsche 911 (964)

    March 10, 2010

More…

Porsche 911 (964)

De Porsche 911 (964) is een auto waar met een US import veel voordeel te behalen is. Van een 911 uit 1964 tot een bijna nieuwe, het voordeel is groot. Hier vindt u meer info die u moet weten als u van plan bent een Porsche 911 (964) te kopen en een US import overweegt.

De Porsche 911 staat altijd in de brochure als een 911, maar de verschillende modellen hebben wel verschillende typecodes. Deze zijn van belang om er zeker van te zijn dat er over het juiste type gepraat wordt. Verplichte kost dus:
Porsche 911 (1964–1989)
Porsche 964 (1989–1993)
Porsche 993 (1993–1998)
Porsche 996 (1998–2005)
Porsche 997 (2005–huidige model)

Eind 1989 kwam er een nieuw model 911 uit, de 964. Met deze nieuwe 911 wilde Porsche een nieuwe weg inslaan. Men was bij Porsche tot het besef gekomen dat alleen het Porsche imago niet voldoende is. Men moest met de tijd mee. Mede daarom werd de 964 geintroduceert met de Porsche 911 Carrera 4. De 4 slaat daarbij op de 4 wiel aandrijving die Porsche hiervoor ontwikkeld had. Een andere in het oog springende nieuwigheid was de achterspoiler. Bij de 964 komt deze bij hogere snelheid automatisch omhoog en klapt hij terug wanneer de Porsche uitgezet wordt. Hierdoor blijft de mooie lijn van de 911 in takt, terwijl er wel voor de benodigde stabiliteit wordt gezorgd.

Technisch was er ook het nodige veranderd ten opzicht van de ur 911. Zo deed ABS zijn intrede, werd het chassis opnieuw ontwikkeld en werd de motorinhoud vergroot naar 3600 cc met 250 pk (184 kW). de achterwiel aangedreven Carrera 2 kwam een jaar later. De turbo werd in 1990 weer toegevoegd aan het programma. Deze gebruikte een verfijnde versie van de bekende 3.3l motor van de ur 911 turbo. 2 Jaar later werd deze motor vergoot naar 3.6l met 360pk (265 kw).

in 1989 introduceerde Porsche de tiptronic automaat, welke zijn tijd ver vooruit was. Deze was slechts leverbaar in de 964 Carrera 2. Deze automatische versnellingsbak kon volautomatisch gebruikt worden, maar ook als halfautomaat waarmee je zelf kon schakelen door middel van een + en -. Ook was de 964 vanaf 1991 een van de eerste auto's met een dubbele airbag als standaarduitrusting. De allereerste was overigens de 944 turbo vanaf 1987.

Betrouwbaarheid
Ook de Porsche 964 staat als een betrouwbare auto te boek. Van de echte sportauto's is de 911 toch wel de enige welke echt geschikt is voor dagelijks gebruik.

Welke 911 te kopen?
De 3.6l turbo is uiteraard de snelste van het 964 model. Dat maakt dat een prettige auto. Echter is deze slechts gedurende korte tijd geproduceert, waardoor deze schaars en dus duur is. Een andere uitvoering welke schaars en waardevast is, is de 911 CS. Deze uitvoering is een redelijk hardcore raceauto, wat hem voor dagelijks gebruik wat minder geschikt maakt.
Voor de meeste liefhebbers gaat het tussen de Carrera 2 de 4. Dat blijft vooral een persoonlijke keuze.

Waar op te letten?
Eigenlijk overal op. De 964 zit net in de categorie dat er een eigenaar geweest kan zijn die onderhoud niet nodig vond. Dan kan het aardig in de papieren lopen om hem weer tiptop te krijgen. Daarom kan de goedkoopste wel eens heel duur uitpakken.

Benodigde aanpassingen
Voor een US import zijn er wat aanpassingen nodig. Bij een Porsche 911 zijn die te overzien. De hier genoemde nodige aanpassingen zijn op basis van eerdere ervaringen, maar ze kunnen per 911 / modeljaar iets verschillen.
Zijstandlicht moet omgebouwd worden tot knipperlicht (richting)

Overige
Er moet rekening gehouden worden met enkele zaken die bij een US import anders zijn dan bij een Nederlandse 911. Zo hebben de US uitvoeringen iets minder vermogen dan een europese uitvoering. Ook heeft de US uitvoering iets andere bumpers vanwege de afwijkende veiligheidsvoorschriften.

RDW of via de Duitse TUV?
Voor een Porsche 911 raden we aan gewoon via de RDW te gaan. Dat is met afstand de voordeligste en snelste oplossing. Tegenwoordig kunnen auto's van voor 1998, wat op de 964 van toepassing is, door de dichtstbijzijnde RDW gekeurd worden voor 131 euro. Het is wel noodzakelijk om vooraf de benodigde aanpassingen te doen.

Er zijn US import bedrijven die altijd een TUV keuring aanraden, maar de reden daarvoor is dat er aan een TUV keuring verdient wordt en aan een RDW keuring niet.