Porsche 911 (993)
De Porsche 911 (993) is een auto waar met een US import veel voordeel te behalen is. Van een 911 uit 1964 tot een bijna nieuwe, het voordeel is groot. Hier vindt u meer info die u moet weten als u van plan bent een Porsche 911 (993) te kopen en een US import overweegt.
De Porsche 911 staat altijd in de brochure als een 911, maar de verschillende modellen hebben wel verschillende typecodes. Deze zijn van belang om er zeker van te zijn dat er over het juiste type gepraat wordt. Verplichte kost dus:
Porsche 911 (1964–1989)
Porsche 964 (1989–1993)
Porsche 993 (1993–1998)
Porsche 996 (1998–2005)
Porsche 997 (2005–huidige model)
In 1993 kwam het model 993 van de Porsche 911 uit. De 993 is een populair type 911, aangezien dit het laatste model met luchtkoeling was. Hierdoor is dit voor sommige puristen de laatste echte 911. Ook omdat de opvolger, de 996 met zijn koplampen niet echt in de smaak viel, is de 993 populair gebleven. Dat heeft tot gevolg dat de prijzen op een hoog nivo liggen. Een 993 is zelfs duurder dan een verglijkbare, maar nieuwere 996!
Leuk detail is dat de 993 is ontwikkeld onder supervisie van designchef Harm Lagaay, een Nederlander.
Technisch kwam de 993 met een compleet nieuw multilink rear suspension, waardoor de wegligging en handling verbeterd werden. Deze achterwielophanging zorgde er met name voor dat de problemen van eerdere modellen, met de neiging tot overstuur als er in het midden van de bocht gas losgelaten of geremd werd, tot het verleden behoorden.
De motorinhoud bleef bij 3.6l, maar de pk's gingen naar 272pk (200kw) dankzij verbeterd motor management en uitlaat ontwerp. Begin modeljaar 1996 ging het vermogen verder omhoog naar 386pk (210kw). De 1996 uitvoering was de eerste Porsche met variabele lengte inlaat met het varioram systeem. Hiermee werd het compromis tussen hoge toeren vermogen en lage toeren trekkracht verbeterd.
Ook in 1996 kwam de 4 wiel aangedreven uitvoering terug in de vorm van de Carrera 4. De achterwielaangedreven versies worden overigens als gewoon Carrera aangeduid. De non turbo uitvoering met de turbo wide body worden aangeduidt met Carrera 4S en Carrera S.
De Targa kwam in een gelimiteerde oplage terug van 1996 - 1998. Deze was voorzien van een groot glazen dak dat onder de achterruit schuift.
In 1995 werd de turbo aan het gamma toegevoegd. Dit was tevens de eerste 911 turbo met permanente vierwielaandrijving. De achterwielaangedreven turbo was alleen leverbaar als GT2, wat in feite een hard core circuit auto was. De twin turbo 3.6l levert 408pk (300kw). Vanwege dit de laatste luchtgekoelde turbo te zijn, in combinatie met zijn ruwe vermogen en betrouwbaarheid, maakt de 993 turbo tot een dure aanschaf.
Betrouwbaarheid
Net als de andere modellen van de 911, staat Ook de 993 staat als een betrouwbare auto te boek. Van de echte sportauto's is de 911 toch wel de enige welke echt geschikt is voor dagelijks gebruik.
Welke 911 te kopen?
De 3.6l turbo is uiteraard de snelste van het 993 model. Dat maakt dat een prettige auto. Echter is deze vanwege de gewildheid dus duur. Een andere uitvoering welke schaars en waardevast is, is de 993 GT2. Deze uitvoering is een echte raceauto, wat hem voor dagelijks gebruik minder geschikt maakt.
Voor de meeste liefhebbers gaat het tussen de Carrera de 4. Dat blijft vooral een persoonlijke keuze.
Waar op te letten?
Eigenlijk overal op. De 993 is in principe te kostbaar om te laten verslonsen, dus meestal zal er goed voor gezorgd zijn. Er zijn echter ook uitzonderingen! Dan kan het aardig in de papieren lopen om hem weer tiptop te krijgen. Daarom kan de goedkoopste wel eens heel duur uitpakken.
Benodigde aanpassingen
Voor een US import zijn er wat aanpassingen nodig. Bij een Porsche 911 zijn die te overzien. De hier genoemde nodige aanpassingen zijn op basis van eerdere ervaringen, maar ze kunnen per 911 / modeljaar iets verschillen.
De koplampen hebben sealed beam verlichting maar zijn wel H1, lamp vervangen voor een europese H1 lamp
Zijstandlicht moet omgebouwd worden tot knipperlicht (richting)
Overige
Er moet rekening gehouden worden met enkele zaken die bij een US import anders zijn dan bij een Nederlandse 911. Zo zijn de US uitvoeringen iets hoger dan een europese uitvoering. Ook heeft de US uitvoering iets andere bumpers vanwege de afwijkende veiligheidsvoorschriften.
RDW of via de Duitse TUV?
Voor een Porsche 911 raden we aan gewoon via de RDW te gaan. Dat is met afstand de voordeligste en snelste oplossing. Tegenwoordig kunnen auto's van voor 1998, wat op de meeste 993's van toepassing is, door de dichtstbijzijnde RDW gekeurd worden voor 131 euro. Het is wel noodzakelijk om vooraf de benodigde aanpassingen te doen.
Er zijn US import bedrijven die altijd een TUV keuring aanraden, maar de reden daarvoor is dat er aan een TUV keuring verdient wordt en aan een RDW keuring niet.