log in
  1. USA Import informatie
next
prev

Nederlands kenteken verkrijgen

August 7, 2009 %COMMENTS_SHORT

Verschepen door ons laten verz…

August 7, 2009 %COMMENTS_SHORT

Camper eisen

March 8, 2010 %COMMENTS_SHORT

Wat kost een US import nou ech…

May 26, 2010 %COMMENTS_SHORT

Auto Info

  1. Porsche 911 (996)

    May 25, 2010

  2. Dodge Charger

    February 21, 2010

  3. Porsche 911 (964)

    March 10, 2010

  4. Dodge Viper

    July 12, 2010

More…

Volvo XC90

De Volvo XC90 is een van de meest populaire auto's om uit de VS te importeren. Dit komt met name door de ruime beschikbaarheid van 7 zitters en uiteraard de lage prijzen. Hier vindt u meer info die u moet weten als u van plan bent een Volvo XC90 te kopen en een US import overweegt.

De Volvo XC90 is een SUV welke in de Verenigde Staten erg populair is. De XC90 is in de VS zelfs zo populair dat 25% van de Volvo XC90's in de VS worden verkocht. Ook is de XC90 de meestverkochte Volvo. In 2005 werden er 85.994 Volvo XC90's verkocht. De XC90 is eind 2002 geintroduceert. Dat was het 2003 model.

Het 2003 model XC90 was beschikbaar met 2 verschillende motoren, de 2.5T en de T6. De 2.5T is de "basis" motor welke met zijn 5 cilinders 210pk (160kw) levert. De T6 is een 2.9l 6 cilinder lijn motor. Deze motor levert 272pk (203kw). De 2.5T werd in de VS standaard met voorwielaandrijving geleverd. De 4wd uitvoering, welke bij ons standaard is, was optioneel. De T6 werd uitsluitend met 4wd gelevert.

In 2005 werd er een 4,4l V8 motor aan het gamma toegevoegd. Deze motor levert 311pk (232kw). Begin 2006 is de XC90 gefacelift. Daarbij kwam ook de 2.5T motor te vervallen en werd deze opgevolgd door een 3.2l 6 cilinder lijn motor met 238pk (175kw) en geen turbo. Bij deze facelift werden de voor en achterkant gerestyled en werd het interieur geupdate. Dit facelift model is het 2007 model.

In de VS is de XC90 al nieuw te koop vanaf 36.000 USD. Dat staat in schril contrast tot de 65.000 euro die een XC90 in Nederland kost.

Betrouwbaarheid
Er zijn in de VS veel gevallen bekend waarbij de automaat erg vroeg de geest gaf. Het betreft hier uitsluitend de automaat welke door GM geleverd is. Het symptoom is dat de automaat slipt als hij in de versnelling staat.

Eind 2007 is er een terugroepaktie geweest, waarbij het 2005 model is gecontroleerd op de accu. Dit was ter voorkoming van kortsluiting en brand. De betroffen XC90's zijn tussen 7 juni 2004 en 13 Mei 2005 geproduceerd in Torslandaverken. Als het goed is, is op de carfax te zien dat deze controle is uitgevoerd.

Welke XC90 te kopen?
Uiteraard bepaald het budget de leeftijd van de te kopen XC90. Qua kosten zijn XC90's van het eerste uur erg interessant. Vanwege de leeftijd zit er weinig BPM op, terwijl de XC90 tot modeljaar 2007 niet is veranderd. Een vroege XC90 kan al voor onder de 15.000 euro incl NL kenteken en BPM, dus rijklaar, gekocht worden. Verder geld natuurlijk dat hoe nieuwer, hoe duurder.

Qua motor is in de VS over het algemeen de T6 goedkoper dan de 2.5T. Diesel motoren worden in de USA niet gelevert in de XC90. Daarvoor zal US import dus geen soelaas bieden.

Waar op te letten?
Zoals reeds opgemerkt is de XC90 2.5T niet standaard met 4wd gelevert. Een 2wd zal een wat gunstiger verbruik hebben, maar het zal ook zijn weerslag hebben op de tweedehands waarde. Een ander voordeel van de 2wd is de iets lagere BPM heffing dankzij een lagere nieuwprijs. Indien gezocht wordt naar een XC90 7 zitter, dan is het van belang de VIN (chassisnummer) te controleren. Het 5e karakter van de VIN geeft de uitvoering aan:
M = XC90 5-Seater AWD
N = XC90 5-Seater FWD
Y = XC90 7-Seater FWD
Z = XC90 7-Seater AWD

Verder is positie 10 van belang. Dat is het modeljaar. Deze wordt aangegeven met een letter:
3 = 2003
4 = 2004
5 = 2005
6 = 2006
7 = 2007
8 = 2008
9 = 2009
A = 2010

Benodigde aanpassingen
Voor een US import zijn er wat aanpassingen nodig. Bij een Volvo XC90 zijn de redelijk beperkt. De hier genoemde nodige aanpassingen zijn op basis van eerdere ervaringen, maar ze kunnen per XC90 / modeljaar iets verschillen.
Zijstandlicht moet omgebouwd worden tot knipperlicht (richting)

Overige
Er moet rekening gehouden worden met enkele zaken die bij een US import anders zijn dan bij een Nederlandse XC90. Deze zaken zijn wel aan te passen, maar dat is niet noodzakelijk en vrij prijzig. Het gaat om bijvoorbeeld de volgende zaken:
Kilometerteller met miles in het groot en km's in het klein
Climate control in graden Fahrenheit ipv Celsius

RDW of via de Duitse TUV?
Voor een Volvo XC90 raden we aan gewoon via de RDW te gaan. Dat is de voordeligste oplossing en met een beetje goede planning mbt de afspraak ook het snelste.
Er zijn US import bedrijven die altijd een TUV keuring aanraden, maar de reden daarvoor is dat er aan een TUV keuring verdient wordt en aan een RDW keuring niet.