Na de koop is er het een ander te regelen. Er moet geld verstuurd worden, de auto moet naar de haven gebracht en verscheept worden. Er zijn douaneformaliteiten te regelen en wat al niet meer zij.
Ook is het van belang dat de auto vrij van VAT (BTW) wordt verkocht. De regels hiervoor zijn per staat verschillend. Normaal gesproken zal een verkoper kunnen helpen met de VAT.
Als de zin er is, kunnen al deze regeldingen zelf gedaan worden. Het is voor de leek echter handiger om dit uit te besteden aan iemand die de valkuilen kent. Dat kost bij mij 250 euro. Best wel veel geld. Maar als er problemen komen, dan is 250 euro niet zo heel veel.
Voor verschepen zijn er wat keuzes te maken. Allereerst is er de vraag of de auto in een container vervoerd wordt of via RoRo (Roll On Roll Off, oftwel een op en afrijboot). In een container is eigenlijk alleen haalbaar als er meerdere auto's gekocht worden of een container gedeeld kan worden. Indien dat mogelijk is, verdient een container wel de voorkeur.
Als bekent is hoe je de auto verscheept moet worden, moet er bepaald worden waarheen. Dat kan naar bijvoorbeeld Rotterdam. Maar voor iemand die in het noorden woont, dan kan Bremerhaven ook een goede optie zijn. Qua prijs maakt het geen verschil! Ook de douaneformaliteiten zijn vergelijkbaar, al gaat het in Rotterdam meer Nederlandstalig dan in Bremerhaven.
Sluit wel altijd een goede transportverzekering af. Het transport brengt altijd een groter risico op beschadigingen mee, dus is het slim daar op de bezuinigen. Reken hiervoor veiligheidshalve zo'n 2% van de prijs waarvoor de auto gekocht is.
Indien ik een auto verscheep, dan gaat dat in een container. De ervaring leert dat dat de kleinste kans op beschadigingen geeft. Vooral ook omdat bij RoRo de auto's zo dicht mogelijk tegen elkaar geparkeerd worden. De ruimte moet immers optimaal gebruikt worden.