log in
  1. USA Import informatie
next
prev

Nederlands kenteken verkrijgen

August 7, 2009 %COMMENTS_SHORT

Verschepen door ons laten verz…

August 7, 2009 %COMMENTS_SHORT

Wat kost een US import nou ech…

May 26, 2010 %COMMENTS_SHORT

Datablad voor tuv keuring

May 26, 2010 %COMMENTS_SHORT

Auto Info

  1. GMC Yukon

    October 18, 2010

  2. Porsche 911 (993)

    April 9, 2010

  3. Porsche 911 (997)

    May 26, 2010

  4. Dodge Charger

    February 21, 2010

More…

Porsche 911 (996)

De Porsche 911 (996) is een auto waar met een US import veel voordeel te behalen is. Van een 911 uit 1964 tot een bijna nieuwe, het voordeel is groot. Hier vindt u meer info die u moet weten als u van plan bent een Porsche 911 (996) te kopen en een US import overweegt.

De Porsche 911 staat altijd in de brochure als een 911, maar de verschillende modellen hebben wel verschillende typecodes. Deze zijn van belang om er zeker van te zijn dat er over het juiste type gepraat wordt. Verplichte kost dus:
Porsche 911 (1964–1989)
Porsche 964 (1989–1993)
Porsche 993 (1993–1998)
Porsche 996 (1998–2005)
Porsche 997 (2005–huidige model)

Na 34 jaar lang 911's met de beroemde luchtgekoelde motor, werd in 1998 de Porsche 911 (993) vervangen voor de Porsche 911 (996). Deze was voorzien van een nieuw ontwikkelde watergekoelde motor. Dit model 911 is bekend onder type 996. De 996 auto was een belangerijke stap voorwaarts voor Porsche. Zo was dit de eerste Porsche 911 sinds 1963 met een compleet nieuw ontworpen en ontwikkelde carrosserie. Alle voorgaande 911's waren nog altijd gebaseerd op de koets uit 1963. Helaas wordt het uiterlijk van de 996 nogal vaak bekritiseerd. Met name vanwege de koplampen die niet ieders smaak zijn. Ook dat deze qua styling overeen komen met de Boxster, het goedkopere broertje, kan niet iedereen waarderen.

De 996 is geleverd in meer dan een dozijn verschillende variaties, inclusief de 4 wiel aangedreven Carrera 4 en 4S (welke de turbo looks heeft). Verder was er de race uitvoering met kenteken, de GT3, de gewone 996 turbo en de GT2. De turbo, de AWD en de twin turbo zijn vaak genoemd is autobladen als de beste auto's die te koop waren.

In 2002 kwam er een facelift voor de Carrera en Carrera 4. Hierbij werden de koplamp met richtingaanwijzers onder handen genomen. Deze werden gelijk getrokken met de turbo versie, welke deze wijziging reeds in 2000 gekregen had. Hiermee kwam de 911 qua uiterlijk iets verder van de Boxster te staan. Verder waren er nog wat kleine wijzigingen aan de voorkant, maar het meerendeel van de 996 bleef ongewijzigd.

Technisch heeft de 996 een 3,4l motor met 300 pk (221 Kw), wat in 2002 werd vergroot naar 3,6l met 320 pk (235 kw).

De US spec 996 Carrera heeft een afwijking ten opzichte van de Europese versie. De US versie heeft geen achter limited slip differentieel. Uitzonderingen hierop zijn de 40th Anniversary, GT2, GT3 en Carrera GT. De US spec 911 turbo heeft wel een limited slip differentiaal net als de rest van de wereld.

De GT3 is een afstammeling van de race GT3, maar dan met kenteken. De 996 GT3 heeft overal waar mogelijk lichtgewicht materialen. Zo heeft hij zelfs dunnere ramen om gewicht te besparen. De GT3 is dus lichter en ook meer gefocussed op handling en prestaties. Het onderstel is lager en agressiever dan andere 996's. Hierdoor heeft deze uitvoering een excellente wegligging en stuurt hij messcherp, ook al is hij erg stug afgeveerd. Een ander belangerijk verschil is de gebruikte motor. In plaats van de nieuwe watergekoelde motor heeft de GT3 een luchtgekoelde afstammeling van de GT1 race auto uit 1998. Door de gebruikte materialen kan deze motor goed met hogere toerentallen overweg.

De motor was een ongeblazen 3,6l met 365 pk (268 kw), later werd dit nog aangepast naar 386 pk (284 kw).

Uiteraard is de GT3 niet voorzien van een achterbank!

996 Turbo
In 2000 introduceerde Porsche de 996 turbo. Net als de motor van de GT3 is ook de turbo motor afkomstig van de race GT1 uit 1998. De turbo is ook voorzien van twin turbo's waardoor er 420 pk (309 kw) geleverd wordt. De turbo was alleen leverbaar met AWD. Er was ook een X50 pakket als fabrieksoptie leverbaar, waarmee het vermogen naar 450 pk (331 kw) gebracht werd met 620 NM koppel. Met het X50 pakket doet de 996 turbo de sprint naar de 100 km/h in slechts 3,8 seconden. In Europa heet dit pakket overigens Turbo S.

Betrouwbaarheid
Net als de andere modellen van de 911, staat Ook de 996 staat als een betrouwbare auto te boek. Van de echte sportauto's is de 911 toch wel de enige welke echt geschikt is voor dagelijks gebruik.

Welke 911 te kopen?
De turbo is uiteraard de snelste van het 996 model. Dat maakt dat een prettige auto. Echter is deze vanwege de gewildheid dus duur. Een andere uitvoering welke schaars, waardevast en gewild is, is de 996 GT3. Deze uitvoering is een echte raceauto, wat hem voor dagelijks gebruik minder geschikt maakt. De GT3 wordt dan ook vaak gebruikt als track day auto.

Voor de meeste liefhebbers gaat het tussen de Carrera de 4. Dat blijft vooral een persoonlijke keuze.

Waar op te letten?
Eigenlijk overal op. De 996 is in principe te kostbaar om te laten verslonsen, dus meestal zal er goed voor gezorgd zijn. Er zijn echter ook uitzonderingen! Dan kan het aardig in de papieren lopen om hem weer tiptop te krijgen. Daarom kan de goedkoopste wel eens heel duur uitpakken. Een Porsche keuring is dan ook zeker aan te raden. Hiervoor moet je rekenen op 150 tot 200 USD.

Benodigde aanpassingen
Voor een US import zijn er wat aanpassingen nodig. Bij een Porsche 911 zijn die te overzien. De hier genoemde nodige aanpassingen zijn op basis van eerdere ervaringen, maar ze kunnen per 911 / modeljaar iets verschillen.
De koplampen hebben sealed beam verlichting maar zijn wel H1, lamp vervangen voor een europese H1 lamp
Zijstandlicht moet omgebouwd worden tot knipperlicht (richting)
Deze wijzigingen kunnen het beste door de Porsche dealer worden uitgevoerd, zodat die meteen de computer aanpassingen kan doen. Ook zijn enkele verlichtingsaanpassingen te schakelen door de dealer in de computer, wat uiteraard te prefereren is.

Overige
Er moet rekening gehouden worden met enkele zaken die bij een US import anders zijn dan bij een Nederlandse 911. Zo zijn de US uitvoeringen iets hoger dan een europese uitvoering. Ook heeft de US uitvoering iets andere bumpers vanwege de afwijkende veiligheidsvoorschriften. Ook is het ontbreken van de LSD al genoemd.

RDW of via de Duitse TUV?
Voor een Porsche 911 raden we aan gewoon via de RDW te gaan. Dat is met afstand de voordeligste en snelste oplossing. Tegenwoordig kunnen auto's van voor 1998, wat op de eerste 993's van toepassing is, door de dichtstbijzijnde RDW gekeurd worden voor 131 euro. Het is wel noodzakelijk om vooraf de benodigde aanpassingen te doen. Voor de nieuwere 996's rest niets anders dan een individuele keuring in Lelystad. Deze keuring kost circa 970 euro. Let er wel op dat aan een herkeuring ook weer hoge kosten verbonden zijn. Mocht je niet helemaal zeker zijn van de aanpassingen, dan is een TUV keuring een goed alternatief. In sommige gevallen kunnen we een CVO regelen, waardoor de TUV keuring nauwlijks duurder uitvalt.

Er zijn US import bedrijven die altijd een TUV keuring aanraden, maar de reden daarvoor is dat er aan een TUV keuring verdient wordt en aan een RDW keuring niet.